Kiedy ostatni raz porządnie się wyspałeś? Jak często ucieka ci autobus z powodu zbyt późnego wstania? Czy chciałabyś zaraz po przebudzeniu mieć mnóstwo energii i być gotowa do działania z uśmiechem na ustach? A może cierpisz na bezsenność? Przygotowałem dla Ciebie praktyczny poradnik na temat snu.

Każdy z nas wie, że sen jest bardzo ważny. W łóżku spędzamy bowiem 1/3 swojego życia. Jednak mało kto dba o jego jakość, a przecież nie ma nic gorszego niż niewyspane dziecko, kolega lub nie daj boże lekarz lub kierowca. Problemy ze snem miewa coraz więcej osób a pytanie jak zasnąć stawiają już nawet nastolatki. Dlatego aby nie zasypiać przy biurku podczas pracy lub nauki, zwróć uwagę na tych 5 punktów, które pomogą odpowiedzieć na pytanie jak dobrze się wyspać.

Jak dobrze się wyspać

Zaplanuj swój sen

Odpowiedź na pytanie co zrobić aby zasnąć i się wyspać często tkwi właśnie tu. Każdy, kto prowadzi kalendarz, ma go wypełnionego różnymi aktywnościami Jednak prawie nikt w nim nie umieszcza czasu przeznaczonego na sen. Trzeba wiedzieć, że nasz sen składa się z 4 faz: które razem trwają około 1,5 godziny. Jeśli będziesz spać wielokrotność tej fazy, będziesz się wysypiać. Nie ma jednej zasady ile powinno się spać, gdyż każdy z nas może potrzebować snu w różnej ilości. Można jednak to sprawdzić. Zacznijmy od 6h snu i codziennie dodajmy 15 minut. W dniu w którym nie będziemy czuć się senni w ciągu dnia znajdziemy jego optymalną dla nas ilość.

Problemy ze snem lub jego jakością często leżą właśnie w nieregularności.

Ekrany nie pozwalają zasnąć

“Dlaczego nie mogę spać?” – tego pytania nigdy nie zadał mój dziadek.

Nasz sen genetycznie jest uzależniony od faz dnia. Kiedyś ludzie budzili się ze wschodem słońca i zasypiali o zachodzie (czyli jasno-ciemno). Jednak elektryczność oraz obecnie ekrany tabletów, telewizorów czy komórek rozregulowują nasz zegar biologiczny i nie pozwalają dobrze się wyspać.

Ja sam zauważyłem, że nie mogę zasnąć, gdy do późna oglądam telewizję i zaraz potem kładę się do łóżka. Nasz umysł nie wie czy w danym momencie powinien spać czy działać. Dlatego unikaj kontaktu z ekranami przynajmniej na godzinę przed zaśnięciem.

Zamiast tego – poczytaj. Wiedza świetnie wchodzi do głowy z rana (gdyż jesteśmy wypoczęci) oraz właśnie wieczorem, bowiem podczas snu następuje przeniesienie informacji z pamięci krótkoterminowej do pamięci długoterminowej. Czytanie świetnie uspokaja i wycisza, dzięki czemu problemy ze snem staja się znacznie mniejsze.

Co ciekawe, gdy byłem w liceum, uwielbiałem uczyć się języków obcych (w sumie zostało mi to do dziś). Jednak mogłem to robić tylko nocą. Ku mojemu zdziwieniu rano pamiętałem więcej niż wtedy, gdy kładłem się spać. Wtedy jeszcze nie wiedziałem dlaczego.

Higiena umysłu czyli problemy ze snem rodzą się w głowie

Jakość twojego snu zależy od tego z iloma informacjami przyjdzie walczyć twojemu umysłowi podczas zasypiania. Jeśli więc nie możesz zasnąć, sprawdź czy przypadkiem nie masz długiej listy rzeczy do zrobienia na następny dzień. Jeśli tak, koniecznie przelej to na papier. Uwolnisz wtedy swój umysł od ciągłego pilnowania aby o niczym nie zapomnieć i staniesz się spokojniejszy. Aby spokojnie zasnąć, nie pozwalaj również negatywnym myślom zawładnąć Tobą tuż przed snem. Świetną metodą, którą ja stosuję jest analiza najczarniejszego scenariusza, o której piszę TUTAJ. Niewielu o niej wie, a jest bardzo prosta i działa naprawdę znakomicie.

Materac – strażnik twojego snu

Zadbaj o porządny materac. To od niego będzie zależała jakoś twojego snu. Innymi słowy, nie zawsze dłużej znaczy lepiej. Jeśli wciąż nie jesteś przekonany, prześpij się 2 noce na podłodze a potem wróć do swojego łózka. Podobny przeskok odczujesz przesiadając się z klasycznej wersalki na porządnej klasy materac. Zanim postawimy pytanie ile powinno się spać, wcześniej zadbajmy o to, aby mieć dobre warunki do snu.

Nie denerwuj się

Wielu ludzi ma problem, ponieważ stresują się tym, że nie mogą zasnąć, ponieważ świadomość jak niewiele czasu im zostało ich przytłacza. Był taki okres w moim życiu, kiedy codziennie rano wstawałem o 5.30 na trening. Jednak ja jestem typem raczej sowy niż skowronka i dobrze mi idzie praca lub nauka do późnych godzin zamiast o poranku. Dlatego idąc wcześniej spać nie mogłem zasnąć. Właśnie wtedy nauczyłem się medytować i oczyszczać swój umysł z negatywnych myśli. Jakość mojego snu znacznie skoczyła w górę a problemy takie jak bezsenność z powodu niepotrzebnego stresu zniknęły.

Podsumowując…

Kontrola snu jest w zasadzie kluczowa, bowiem jeśli ją stracimy, sen zacznie panować nad nami zmuszając nas do przysypiania za kierownicą, w szkolnej ławce czy podczas pracy.

Pytanie jak zasnąć jest bardzo ważne, bowiem brak snu znacznie obniża naszą efektywność. Dlatego zarywając noc z powodu nadmiaru pracy pomyślmy co jest lepsze: wyspać się i skończyć pracę następnego dnia w 2h czy nie dospać i następnego dnia poświęcić na podobne obowiązki 6h. Który wariant zaoszczędzi nieco czasu dla siebie?

Na koniec – czy próbowaliście brać zimny prysznic o poranku? Jeśli nie, zapraszam TUTAJ. Jest to świetny sposób, aby zacząć dzień z pełną mocną.

Jeśli chciałbyś więcej, zapisz się na newsletter i otrzymuj powiadomienia prosto na swoją skrzynkę.

Jak dobrze się wyspać

Jak duża wagę przykładamy do jakości snu? Czy jest on wpisany do naszego kalendarza zadań? Sprawdź na o zwrócić uwagę.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *